Bastion hoofd van Overwatch

Screenshots van dit project waren al te zien op de technisch tekenen worksjop pagina, maar hier dan ook wat meer informatie over het project zelf! Op deze pagina laat ik zien hoe ik van een idee tot een 3D print ben gekomen:

  • Hoe is het ontstaan en waar is het voor?
  • Hoe heb ik het getekend en gemaakt?
  • En wat ga ik er verder nog aan- en mee doen?

Introductie

Het Bastion hoofd, getekend in Solidworks, is bedoeld als prop (rekwisiet) voor cosplay. Waarbij cosplay de uitoefening is van een karakter uit film, TV, games of andere multi-media. Hierin gaan mensen verkleed en doen zich voor als dat karakter gedurende o.a. evenementen en beurzen.

Het karakter, 'Bastion', is een robot uit de game 'Overwatch'. Echter de cosplay waarvoor die bedoeld is, is voor de concurrent game: Team Fortress 2. Beide games zijn first person shooter games waarin je meerdere verschillende karakters kan spelen.


Binnen Team Fortress 2 zijn er toevoegingen te behalen op je wapens, wat ze 'bot-killers' noemen. En nu was de grap, gezien de games concurrenten van elkaar zijn, om het hoofd van de robot Bastion onder een Team Fortress 2 wapen te monteren. En de Overwatch community op beurzen er mee te confronteren!

Het tekenen

Stap 1: De basis schets

Zoals elk ander 3D teken project van mij, begin ik met het tekenen van een 2D aanzicht. Eigenlijk doe je dit altijd, ook als je het niet bewust door hebt! Dit was iets specialer: Ik heb een afbeelding uit de game toegevoegd aan mijn Solidworks schets. Deze afbeelding heb ik vervolgens overgetrokken voor de vorm en verhoudingen, en hierna de maten er bij gegenereerd uit de losse pols. Met het erbij verzinnen van de maten, hield ik voornamelijk alleen rekening met de maximale print grootte van de Ultimaker 3. Gezien ik het graag in een keer wou printen en niet meerdere delen aan elkaar wou moeten plakken.Uiteindelijk heb ik hem alsnog in Cura wat moeten terug schalen, en vind ik hem wel wat klein, maar het gaat om het idee!

Stap 2: De begin vorm

De schets die hier onder afgebeeld staat, heb ik met meerdere 'Boss-extrudes' omgezet naar een 3D object. Simpel weg een getekend oppervlak tot 3D maken door het tot een bepaalde hoogte te verheffen! Door meerdere boss-extrudes, met verschillende offsets, krijg je verschillende lagen en diktes in je ontwerp. Door dit toe te passen kreeg ik al meteen de vorm die ik wou uit een enkele schets.

Stap 3: Afrondingen, afschuiningen en 'extruded-cuts'

De volgende stap is dan het verder detail vormen van het object, door afrondingen en afschuiningen toe te passen. Maar ook door delen weg te knippen met een extruded-cut, zoals afgebeeld staat op de afbeelding hiernaast. Deze extruded cut is uitgevoerd door een nieuwe schets te maken, op een andere invalshoek (Right-plane).

 

Ook is de extruded cut functie gebruikt om een holle ruimte te creëren waar elektronica in past, achter het oog.


Stap 4: De nek met ruimte voor kabels, en een ophang punt

Met dezelfde functies heb ik ook de nek getekend, waar ik kapotte kabels in ga lijmen om te simuleren dat het hoofd zo van een robot getrokken is! Luguber? Misschien een beetje.

 

Het ophangingspunt is getekend door middel van een 'sweep', deze functie maakt gebruik van een profiel een pad. Het pad moet daarmee wel het profiel raken! Achteraf gezien is die wat klein en dun, en vraag ik me af of die het houdt. 


Het uiteindelijke (digitale) resultaat

Het printen

Om de 3D file te kunnen gebruiken voor 3D printers heb je wel een STL file nodig. Zo doende heb ik het dan ook in die file format opgeslagen. Solidworks kent hier nog geavanceerde instellingen voor: Als je een assembly maakt (een object bestaande uit meerdere delen) kan je die per part of in zijn geheel als STL opslaan. 

 

Let ook op met de resolutie waarmee het opgeslagen wordt. Vooral rondingen komen er onder de normale instellingen zeer geblokt uit! Daarna is de STL file opgeslagen en kun je deze ook weer in Solidworks openen. (Windows 10 heeft een standaard programma voor het bekijken van 3D files)


Toekomst plannen

Op het moment staat het hoofd al enige tijd op mijn bureau, en soms komt er nog wat water uit lekken van het PVA (opvul materiaal) eruit wassen. Heb nog geen tijd gehad voor de rest van de afwerking gezien mijn afstuderen die rond dezelfde tijd plaats vond, maar er zijn nog een aantal stappen die ik wil ondernemen:

  • Verfen;
  • Elektronica toevoegen voor het oog en misschien geluid;
  • Kabels in de nek lijmen.

Daarnaast, denk ik er over om de 3D tekening deels op nieuw te doen: Inplaats van de print in een geheel te maken, het uit twee delen op te maken. Zodat het hoofd volledig hol is van binnen en de elektronica makkelijker te integreren en vervangen is.